Ani skvělé fotografie nezachrání hloupou výstavu
V oblasti fotografie je PPF vnímána jako nejsilnější a
nejcílevědomější uskupení, které takto usilovně a s takovou silou si na
tomto poli svoji sbírku buduje. V současnosti vlastní skupina PPF již přes 1200
fotografií od celkem 80 autorů, neboli v průměru 15 fotografií od jednoho
autora. Sbírka nemalá, navíc díky zastoupeným jménům, které tvoří dějiny české
fotografie i impozantní. Ostatně stačí jmenovat namátkou zastoupené autory:
František Drtikol, Jaromír Funke, Emila Medková, Václav Jirásek, Václav
Chochola, Karel Plicka, Tereza Vlčková a je jasné, že se pohybujeme v těch
nejvyšších patrech české fotografie. Ve spojení s pražskou Špálovou
galerií, kterou si od města pronajala, a ve spolupráci se zajímavými kurátory, se
navíc cíleně chce snažit profilovat jako významný hráč na českém písečku.
To vše, a říkám to skutečně a hluboce s úklonem, je činnost nesmírně
bohulibá a záslužná. A také chytrá, protože ač dělá mnoho pro veřejnost,
zároveň je PPF stále moudře vlastníkem sbírky a tedy v účetních knihách
skupiny je to stále aktivum. Jenže. To bychom nesměli být tady doma, aby se i
do takovéto profesionální práce nevloudilo nějaké to ale. I když v tomto
případě spíše ALE. Zajímavé je, že zakopaný pes není v kvalitě sbírky,
nebo v její nahodilosti. Prostě leží jen v té fázi poslední, která by
celé snažení měla logicky završovat. V prezentaci díla odborné i laické
veřejnosti. V té části, v oné „poslední míli“, která je tou částí
nejdůležitější, protože díky ní vzniká veřejný ohlas na tuto filantropii.
Protože je-li výstava úspěšná a respektovaná a je-li i navštěvovaná, teprve
tehdy z toho získává PPF nejvíce: svůj konzervativní goodwill. Pověst
firmy, o který usiluje.
Výstava, která toto vše by měla nést, právě probíhá teď v prázdninových
dnech 1. července až 31. srpna. PPF nabízí návštěvníkům možnost shlédnout ve
Špálově galerii první část své sbírky na výstavě zvané „Obrazy z dějin české fotografie“. Kurátorem výstavy plné
úctyhodných jmen je známý český fotograf, kurátor a teoretik fotografie, pan Josef Moucha. Vše tedy přesně podle not
jedné z nejsilnějších a nejprofesionálnějších podniků tady v zemi. A
přeci: ouha. Třikrát ouha.
Víte, kdo by se rád nepochlubil. Z tohoto pohledu lze
snad PPF chápat. Jenže, znáte to. Je pochlubení se a pochlubení se. Kurátor
Mucha tohle chlubení pojal švihácky jak na poděbradské lázeňské sezóně. V jednom
tvůrčím vzepjetí vzal vidle a prostě ty obrázky na zeď naházel. Přesně podle
kurátorského hesla Daniely Mrázkové známého z Czech Press Phota: kde je
hřebíček, tam věšte. Ubohé a nevinné fotografie bez jakéhokoli řádu a smyslu
naházel na stěny, s popisky a citáty, zařazením a vysvětlením se nikterak
nepáral a k dokončení katastrofy ještě přidal do recepce opuštěnou a
zívající kustodku. Inu, pro celkovou atmosféru provinčnosti a dojmu vesnické
výstavky školních prací našich roztomilých ratolestí už nemohl učinit více.
Práce lajdácká, práce natolik jdoucí proti zájmu diváků, že když jsem se tam
procházel, byl jsem v celé té obrovské galerii po celou dobu sám. Bez jediného
dalšího návštěvníka. Kdo by se také o takto koncipovanou výstavu zajímal, že?
Byla to hrozná prohlídka. Místo radosti z vynikajících nashromážděných obrazů jen chuť pelyňku. Cítil jsem, jak se na mne PPF vytahuje, že „ona to tedy má“ a zároveň cítil to opovrhování mnou jako divákem, kdy mne nechala výstava jen vrženého před obrazy, bez jakéhokoli vodítka. Ano, odešel jsem zcela zbytečně s pocitem nafoukanosti toho, kdo to připravil.
A přitom by mi stačilo tak málo. Stačilo mi jen rozbít
monotónnost zavěšených obrazů citáty, vsadit pověšené fotografie do
souvislostí, vysvětlit vazby, sdělit směry pohybu těch děl. Prostě mne nechat
si udělat obrázek o tom, proč a jak a kudy se ta fotografie ubírala. Moderní
nároky na výstavu, to už prostě dávno nejsou jen pověšená jména, která tahnou.
Moderní výstava, to je kumšt sám o sobě. To je hledání vyššího smyslu
v těch pověšených obrazech, to je koncepce, to je plán, to je jednota. A
hlavně, to je pokora před divákem. Snaha ho vtáhnout do příběhu výstavy a spolu
s ním si aktivně hrát. Teprve pak jsou lidé ochotni slyšet a dívat se.
Tady se nestalo nic. Tady to byla výstava upjatého štábního
kapitána. A tak PPF za velké peníze místo velkolepého předvedení skvělých
fotografií vlastně jen vypustila pšouk. Ale třeba to byl záměr. Ukázat, že za
své peníze a ze skvělých věcí můžeme instalovat i zcela nepovedenou výstavu.